IBCLCs Making A Difference Around the World: Albidayah Breastfeeding Resource and Women’s Awareness Center

Lactation Matters Post Titles (1)

 العنوان : البورد العالمي للرضاعة الطبيعية يصنع فارقاً في العالم من حولنا مركز البداية للرضاعة الطبيعية وتوعية المرأة

We are thrilled to announce the signing of the 16th National-Regional Partner agreement with Albidayah Breastfeeding Resource and Women’s Awareness Center (Albidayah Center). The ILCA Global Partners Initiative was designed to both support and elevate the work of organizations like Albidayah Center around the globe. By creating linkages between Albidayah Center, the 15 other National-Regional Partners, and the global breastfeeding agenda, we can support the efforts of IBCLCs to implement the six primary interventions that are proven to increase breastfeeding rates.

In today’s Lactation Matters, we interview Modia Batterjee, DHA., LC. about Albidayah Center and the impact of the Global Partner Initiative in her community.

 

لقد أثار حماسنا كثيراً توقيع إتفاقية الشراكة القومية مع مركز البداية للرضاعة الطبيعية وتوعية المرأة . تشكلت مبادرة الشراكة العالمية مع ILCA مع المنظمات ( مثل مركز البداية) بهدف دعم وتطوير عمل مثل هذه المنظمات المنتشرة حول العالم. عن طريق خلق صلات ترابط بين مركز البداية وبين الأجندة الدولية للرضاعة الطبيعية ، سنتمكن من دعم الجهود الحثيثة المبذولة من قبل IBCLCs لتنفيذ التداخلات الأساسية الستة التي ثبت أنها تزيد من الرضاعة الطبيعية .

وفي شؤون الرضاعة اليوم،نعقد اللقاء مع الدكتورة موضي عبدالمجيد بترجي . للتناقش حول مركز البداية وأثر مبادرة الشريك الدولي في محيطها .

Lactation Matters: Tell us about why Albidayah Breastfeeding Resource and Women’s Awareness Center (Albidayah Center) is so important to human health in Saudi Arabia.

Dr. Modia Batterjee: Breastfeeding rates in Saudi Arabia are low with little marked increase in the last 20 years. Over 97% of mothers deliver in hospitals as home births are discouraged, yet in the last 20 years only 7% of our hospitals have ever received the BFHI designation. If surveyed it would seem that most Saudi women feel a religious obligation to breastfeed, however they have little social or health care support to do so. Since the advent of the oil boom in the 1970’s, formula companies have targeted this region. Their influence and financial sponsorship has lead to convincing most women and health professionals that formula feeding is equivalent to or better than breastmilk. As a result, when mothers do manage to breastfeed partial breastfeeding is the norm; mothers breastfeed and supplement with formula especially during night feeds. Meanwhile, illness rates directly related to the lack of breastfeeding continually rise and are reaching epidemic heights; diabetes, hypertension, obesity, learning disabilities etc. AlBidayah is the only breastfeeding resource center available to mothers and medical professionals in the Kingdom.

شؤون الرضاعة : حدثينا حول سبب الأهمية البالغة لمركز البداية للرضاعة الطبيعية وتوعية المرأة فيما يتعلق بصحة الإنسان في المملكة العربية السعودية ؟

د/ موضي : شهدت المملكة العربية السعودية إنخفاضاً في معدلات الرضاعة الطبيعية مع مؤشرات قليلة بزيادتها خلال العشرين عاماً الماضية، هناك أكثر من 97% من الأمهات يضعن أطفالهن في المستشفيات أو في المنازل لايتم تشجيعهن على القيام بالرضاعة الطبيعية ،ففي السنوات العشرين الأخيرة ،فقط 7% من مستشفياتنا قد تلقت برنامج مبادرة رعاية الرُضع. وإذا تم إستطلاع الرأي،سنجد لدى أغلب النساء السعوديات الشعور بأن الرضاعة الطبيعية واجباً دينياً ،على الرغم من عدم حصولهن على الرعاية الإجتماعية والصحية التي تؤهلهن للقيام بهذا. ومنذ تفجر الأرض بالبترول في أوائل السبعينيات من القرن العشرين ، أصبحت المنطقة هدفاً واضحاً لشركات إنتاج الألبان الصناعية . ولقد قامت هذه الشركات وبما تملكه من دعم مادي بإقناع معظم الأمهات وكذلك خبراء التغذية بأن الألبان الصناعية مكافئة تماماً أو حتى أفضل من لبن الرضاعة الطبيعية. ونتيجة لهذا الأمر،مارست النساء الرضاعة الطبيعية بشكل جزئي، وذلك بإقران الرضاعة الطبيعية بالرضاعة الصناعية ، حيث تكمل كل منهما الأخرى، ويلجآن الى الرضاعة الصناعية خاصة في المساء. خلال ذلك، تزايدت معدلات المرض بالإقتران مع تناقص معدلات الرضاعة الطبيعية، لتصل إلى معدلات وبائية، في أمراض مثل البول السكري، إرتفاع ضغط الدم،السمنة، والعديد من الأمراض الأخرى. مركز البداية هو المركز الوحيد للرضاعة الطبيعية المتاح للأمهات وللخبراء بالمملكة العربية السعودية كلها .

LM: What challenges do you face in your work?

MB: Regulatory status is an ongoing problem in Saudi Arabia, and a further lack of legal licensing for lactation centers. Unfortunately, the Saudi government has yet to recognize breastfeeding as a healthcare issue. Mothers are overwhelmed with marketing and a multitude of products available. There is a lost generation of those women who are now grandmothers, who did not breastfeed and do not provide support to their daughters. Most often these grandmothers actively work to discourage their daughters as breastfeeding is seen as something that interferes with social activities and has become identified with a lower class thing to do. So, we are fighting with the lack of government support, social issues and customs that have moved far away from active mothering.

شؤون الرضاعة : ماهي التحديات التي تواجهك في عملك؟

الوضع القائم يشيء بإستمرار المشكلة في المملكة العربية السعودية ، ومما يزيد الأمر سوءاً هو قلة التصاريح القانونية لمراكز الرضاعة . وللأسف، فإن حكومة المملكة العربية السعودية تتعامل مع الرضاعة الطبيعية حديثاً كأحد مفردات الرعاية الصحية . تغرق الأمهات وسط بحر من المنتجات الغزيرة. ونتج عن هذا الأمر وجود جيل من النساء بلغن منازل الجدات اليوم، ممن لم يحظين بالرضاعة الطبيعية ، كما لم يطلعن بناتهن على مدى أهمية الرضاعة الطبيعية . ومعظم هؤلاء الجدات يعملن سريعاً على عدم تشجيع بناتهن للقيام بالرضاعة الطبيعية لأحفادهن، وحصر الأمر في سياق إجتماعي ، على سبيل أن الرضاعة الطبيعية أحد الأفعال التي تمارسها نساء طبقات الدونية، والتي لايجب أن تمارسها بناتهن ، لذلك ، فإننا الآن نحارب مع الدعم الضعيف الذي نلقاه من الحكومة السعودية، وفي الوقت نفسه نحارب المعتقدات والمفاهيم الإجتماعية السائدة ، والتي تبعد تمام البعد عن الأمومة وممارساتها.

LM: Why did your organization decide to become an ILCA National-Regional Partner?

MB: I have been an IBCLC for 10 years and yet have never received recognition as a professional licensed to work in Saudi Arabia. Therefore, it seemed important to connect our center with ILCA to validate the work we do and to be in a position to advocate for Lactation Consultants (LC), train and expand the possibilities to have more LCs in our part of the world.

شؤون الرضاعة : لماذا إتخذت منظمتكم القرار بأن تكون شراكة إقليمية مع ILCA ؟

د/ موضي : لقد سبق لي العمل كخبيرة رضاعة طبيعية برخصة استشارية من المنظمة IBCLC لمدة عشر سنوات كاملة ، ولم أحصل مطلقاً على إعتراف كخبيرة مصرح لها بالعمل في المملكة العربية السعودية. لذلك، بدى من المهم للغاية أن يتم التواصل بين مركزنا وبين ILCA من أجل “شرعنة” العمل الذي نقوم به وكي نتخذ موقعنا للدفاع عن خبراء الإرضاع، ودعمهم بالتدريب والتوسع في إمكانياتهم من أجل توسيع القاعدة العريضة من خبراء الإرضاع في العالم كله .

LM: What is your vision for breastfeeding support in Saudi Arabia?

MB: Every city and community needs access to proper breastfeeding information, material and support persons. We look forward to the day when breastfeeding becomes the norm again rather than the artificial-bottle feeding society we live in now.

شؤون الرضاعة : تُرى ، ماهي رؤيتك لدعم الرضاعة الطبيعية في المملكة العربية السعودية ؟

د . موضي بترجي : إن كل مدينة وكل مجتمع في حاجة ماسة إلى الحصول على معلومات حول موضوع الرضاعة الطبيعية ، والوصول إلى المواد والأشخاص الداعمين. نحن نتطلع إلى اليوم الذي تصبح فيه الرضاعة الطبيعية هي الإجراء الطبيعي كما كان من قبل، بدلاً من مجتمع هذه الأيام ، الذي تسود به زجاجة اللبن الصناعي .

Battarji, Modi P7804Bio: Dr. Modia Batterjee has long provided a voice of advocacy and support in the international health community. With over a decade of experience, Dr. Batterjee has worked in both the United States and Saudi Arabia in the health and medical space with a variety of employers, including the United States Army Material Command, Dar Al Hekma College and the Al-Eman Cancer Society. She has served as an educator, teaching classes for college students, mothers and healthcare workers.

Dr. Batterjee is also an active social entrepreneur, whose ventures include the Albidayah Breastfeeding Resource and Women’s Awareness Center and the Beejewel Boutique a cause-oriented jewelry brand that supports compassion, resilience and community through philanthropic contributions.  Dr. Batterjee is a close collaborator of Princess Reema Bint Bandar Bin Sultan AlSaud; together they broke the Guinness Book of World Records twice in 2010 & 2016 for the largest Human Awareness Ribbon and recently completed the 10ksa Health Initiative to increase holistic awareness of health issues specifically breast cancer in Saudi Arabia, bringing the topic into public discourse and fighting for a cure.

سيرة ذاتية :

د/ موضي عبدالمجيد بترجي ، قدمت العديد من التوعية الصوتية للأمور الصحية والداعمة لها على المستوى الدولي. لأكثر من عقد من الزمان ، عملت في الولايات المتحدة الأمريكية وفي المملكة العربية السعودية في مجال الصحة والرعاية الطبية ، لدى العديد من الهيئات المتنوعة، ومن بينها الجيش الأمريكي، وجامعة دار الحكمة ، ومحاضرة ومعلمة لطلبة الجامعات، والأمهات، وكذلك العاملين في مجال الصحة.

كما أنها عضو ناشط في الأعمال المجتمعية وداعمة للمشروعات المتناهية الصغر، وشمل عملها مركز البداية للرضاعة الطبيعية وتوعية المرأة . وبوتيك بي جوول أحد الفروع التي تقدم المشغولات الشرقية التي تدعم التكافل والدعم الإجتماعي من خلال التبرعات الخيرية . كما أنها أحد الشركاء المقربين إلى الأميرة ( ريما بنت بندر بن سلطان آل سعود ) ، وقاما معاً بتسجيل الرقم القياسي في موسوعة جينيس العالمية مرتين وذلك في عام 2010 و 2016 لأكبر شريط وردي المكون من ثمانية آلاف امرأة في وقت واحد بهدف تحسين طرق التوعية الشاملة للمساعدة في وقف الأزمات الصحية، ومؤخراً قاما بالإنتهاء من مبادرة 10Ksa لزيادة التوعية الصحية، خاصةً ضد مرض سرطان الثدي في المملكة العربية السعودية ، وقد ألقيا عليه الضوء لينال إهتمام المجتمع ، من أجل محاربته والقضاء عليه .
No comments yet.

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by WooThemes

Translate »